Politiske grupperinger

Tifo Trondheim

Moderatorer: EvileyeS, haavarl

magnusbe
Innlegg: 8
Registrert: tir 08 mar, 2005 12:40

Legg inn av magnusbe » tor 12 jan, 2006 10:32

recon skrev:Gjett da en gang hvor Feyenoordgutta holder til politisk...
Etter det eg veit er Feyenoord-supportarane ganske splitta politisk.

recon
Innlegg: 2644
Registrert: man 07 mar, 2005 18:17
Sted: Slummen

Legg inn av recon » tor 12 jan, 2006 11:24

Ja, du vet det definitivt bedre enn meg. Jeg innrømmer glatt at jeg tenkte på endel av sangene deres i kampene mot Ajax. Men de er vel strengt tatt kanskje mer hetsrelatert enn ideologisk basert for hele gjengen.
nec spe nec metu

Lond

Legg inn av Lond » man 16 jan, 2006 14:45

Hvordan er läget i Marseille?
Fanatics og SW til venstre?

magnusbe
Innlegg: 8
Registrert: tir 08 mar, 2005 12:40

Legg inn av magnusbe » tir 17 jan, 2006 14:54

Lond skrev:Hvordan er läget i Marseille?
Fanatics og SW til venstre?
Marseille er i hovudsak upolitisk til venstre. SW er svært venstre, og markere r det sterkt. CU er upolitisk, men har venskap med ekstremkommunistane i BAL. Trur ikkje det er nokon organiserte høgreorienterte grupper i Marseille.

Brukeravatar
ace
Innlegg: 1612
Registrert: fre 15 jul, 2005 18:18
Sted: Plankebyen

Legg inn av ace » ons 18 jan, 2006 19:17

shadwell skrev:på tynn is nå, men har noe med 2.verdenskrig å gjøre, har det ikke? noe om beskyttelse av jøder etc?

noen som vet ?
Sitter og leser en bok av Franklin Foer, "Fotball forklarer verden. En (tvilsom) teori om globalisering." Her står det litt om hvorfor Ajax har gjort jødedommen til en del av klubben. I følge boka startet det hele med storlaget på begynnelsen av 1970 tallet, som Cruyff var en del av. Cruyff går for å være venn av jødenes sak. I hans tid ble det overlevert kosher-salamai, snakket i garderoben var pepret med fraser på jiddish og det ble fortalt jødevitser. Og til syvende og sist har det vel noe med å dyrkingen av Anne Frank og de hollandske ikke-jøder som hjalp hennes familie. Boka gir ikke noe entydig svar på hvorfor det har blitt slik, men litt bakgrunnsinfo gir den jo.
Svart og hvit for alltid!

Pietro
Innlegg: 38
Registrert: tor 18 aug, 2005 02:08

Legg inn av Pietro » tor 19 jan, 2006 16:03

Det er Ajax og Tottenham som har de klareste jøde-tilknytningene i Europa. White Harte Lane har til og med, i samme åndedrag som Lerkendal, vært aktuelle som gjestearena for jødiske lag. Mer om dette i Simon Kuper (selv jøde) sin klassiske: "Football against the enemy", der han bl.a. skriver om sine varme følelser for Ajax og Tottenham.

Brukeravatar
shadwell
Tifo Trondheim
Innlegg: 5124
Registrert: man 07 mar, 2005 21:03
Sted: nidaros

Legg inn av shadwell » ons 07 feb, 2007 23:36


Svar