Rettslige skritt mot "ultras-tifo.com"

Tifo Trondheim

Moderatorer: EvileyeS, haavarl

Brukeravatar
haavarl
Tifo Trondheim
Innlegg: 4673
Registrert: tor 10 mar, 2005 09:05
Sted: Askim

Rettslige skritt mot "ultras-tifo.com"

Legg inn av haavarl » tor 18 jan, 2007 14:09

Nettstedet http://www.ultras-tifo.com, som peker til http://z6.invisionfree.com/UltrasTifosi, har en meget lei uvane.

De publiserer tifobilder fra Norge og utlandet, og gjør det mer enn gjerne ved å lagre bilder på en egen server og linke derfra. Denne fremgangsmåten misliker vi sterkt.

Vil de ha RBK-relaterte bilder, får de gjøre som alle andre: linke til bildene hos TT, Kjernen eller hvor de nå måtte ligge opprinnelig.

Som rettighetshavere tillater vi ikke at bildene kopieres til andre servere for å vises derfra.

Vi starter derfor arbeidet med en "Copyright Infringement Suit" til ISP'en Invisionfree, og bildehost'en Imageshack. Bildene er våre og skal kun linkes fra oss. Få dem vekk eller steng Ultras-Tifosi.

Flere supporterklubber som vil slenge seg med i samme prosessen?
planleggingsnazi

Brukeravatar
haavarl
Tifo Trondheim
Innlegg: 4673
Registrert: tor 10 mar, 2005 09:05
Sted: Askim

Legg inn av haavarl » tor 18 jan, 2007 14:27

Ålreit da. For å være litt snill startet vi med å sende en klar melding til hver av de tre som er oppført som "admin" på bildeforumet der.
planleggingsnazi

Brukeravatar
Pi_Meson
Tifo Trondheim
Innlegg: 121
Registrert: tir 08 mar, 2005 12:27

Legg inn av Pi_Meson » tor 18 jan, 2007 15:32

Hold oss oppdatert om eventuelle tilbakemeldinger da. Hvem er det egentlig som driver sidene?

Brukeravatar
haavarl
Tifo Trondheim
Innlegg: 4673
Registrert: tor 10 mar, 2005 09:05
Sted: Askim

Legg inn av haavarl » tor 18 jan, 2007 15:42

a) ja; b) aner ikke.

Har lagt frem saken på Oddranes forum, der det i sin tid var litt diskusjon rundt dette.

Helt ok om andre ønsker å gjøre som vi.
planleggingsnazi

Brukeravatar
haavarl
Tifo Trondheim
Innlegg: 4673
Registrert: tor 10 mar, 2005 09:05
Sted: Askim

Legg inn av haavarl » tor 18 jan, 2007 20:39

Personen som er admin med nick "Brann" svarer:
Har lest mailen, den er også vidersendt til de som tar seg av slike saker.
Svar vil komme innen kort tid.
planleggingsnazi

Brukeravatar
haavarl
Tifo Trondheim
Innlegg: 4673
Registrert: tor 10 mar, 2005 09:05
Sted: Askim

Legg inn av haavarl » lør 20 jan, 2007 09:08

"Brann" utdyper:
Her er svaret jeg fikk av "Sjefen"
Så lenge vi ikke er en webside og ikke får penger for de bildene vi har "stjelt" så er det lovlig å poste bilder uten å linke til orginal side. Med andre ord, han vil ikke endre noe.

Alikavel, så har jeg skrevet nederst i bildegalleriet for RBK at de fleste bildene er hentet fra Kjernen.com eller TT05.no Det er ikke noe vi kommer til å gjøre, men siden dere har ytret ønske om det valgte jeg å skrive det.

Og, for å forklare litt:
Vi bruker ikke imageshack.us pga vi ønsker å "stjele" bilder fra andre sider. I begynnelsen postet vi med orginal link, men det viste seg fort at dette ikke virket ettersom en del sider slutter å fungere, spesielt i de mer fattigere landene. En annen grunn var at vi ønsker å redusere bilestørrelsene på enkelte bilder...
Kan også nevnes at de fleste av bildene fra RBK (spesielt de eldste) ble sendt til oss for en god stund siden.

Godtar dere ikke denne ordningen vil jeg muligens bare slette alle bildene fra RBK, så får folk heller tro vi ikke har funnet noen bilder fra deres klubb, noe som egentlig ville vært litt synd. Tifo er noe jeg selv er stolt over og gjerne vil vise frem, skulle tro dere hadde samme tanker rundt dette.

Dersom du har noen innvendinger holder det med å sende meg en pm, så skal jeg formidle det videre så fort som mulig. Hva du/dere nå vil gjøre er opp til dere, jeg har ikke noe med dette, men jeg skal prøve å hjelpe til å finne en løsning, ønsker ikke at folk skal bli sint pga vårt arbeid, målet vårt er å drive et forum for ultras og tifo-folk samt å vise biler fra hele verden.

Må også få legge til at det er rimelig patetisk å starte en "asksjon" mot vår side pga vi har bilder fra forskjellige andre lag rundt om i landet. De fleste vet nok at vi har det og det får være opp til de å vurdere om de liker det eller ikke.

(ps, verken kjernen eller TT05 har skrevet noe om copyright på sinde bildesider, det kunne kanskje vært lurt dersom dere ikke ønsker at folk skal "stjele" bilder fra dere!)

Jeg opplyste om at copyright skjer automatisk, og som rettighetsinnehaver krever vi at de - som han foreslår - sletter de bildene det gjelder. (Eller linker direkte til oss.)
planleggingsnazi

Brukeravatar
Pi_Meson
Tifo Trondheim
Innlegg: 121
Registrert: tir 08 mar, 2005 12:27

Legg inn av Pi_Meson » lør 20 jan, 2007 19:05

Lov om opphavsrett gjelder for alle åndsverk. Verkene er beskyttet i kraft av at de eksisterer, og det er ikke nødvendig å registrere eller opplyse om rettigheter. Nettstedet bryter loven både ved å produsere eksemplarer av andres åndsverk, og ved å publisere dem.

Brukeravatar
amundsf
Innlegg: 131
Registrert: søn 07 aug, 2005 22:09

Legg inn av amundsf » søn 21 jan, 2007 23:26

Men hvis de bare hadde oppgitt kilde kunne de ha lagret bildene på sin egen side? Eller er dette også brutt på loven?

Er rett og slett bare usikker på hva loven egentlig sier, så spør av ren nysgjerrighet...

Brukeravatar
haavarl
Tifo Trondheim
Innlegg: 4673
Registrert: tor 10 mar, 2005 09:05
Sted: Askim

Legg inn av haavarl » man 22 jan, 2007 10:11

STRENGT tatt kan de ikke en gang publisere, dvs vise, bildet på sin side uten vår tillatelse. En nettavis, f.eks., vil havne i trøbbel om de gjør det slik - de må søke om tillatelse for hvert enkelt bilde, og som oftest betale.

Vi har imidlertid ikke noe imot at de VISER bildene våre. Oftest gjør man jo det uten å be om samtykke; vi kan kanskje si at det er en ikke uttalt enighet mellom fotograf/gruppe og nettstedene.

Hvordvidt de må skrive hvor bildet kommer fra eller ikke, er opp til avtalen de gjør med rettighetshaver. De fleste rettighetshavere vil og kan kreve dette, men man kan også bli enige om å unnlate det.
planleggingsnazi

Brukeravatar
haavarl
Tifo Trondheim
Innlegg: 4673
Registrert: tor 10 mar, 2005 09:05
Sted: Askim

Legg inn av haavarl » man 22 jan, 2007 14:17

De har ikke lyst til å gjøre som vi sier:
Hadde det vært opp til meg hadde bildene vært slettet, bryr meg fint lite om vi har bilder av Rosenborg eller ikke og tviler på noen av våre brukere vil bry seg så mye.
Men, fikk beskjed av de andre om å ikke slette noe. Jeg kommer ikke til å redigere alt og bruke orginal link.
Det var i grunnen bra, så kan vi kjøre saken litt ordentlig 8)

Claim of Copyright Infringement, her kommer vi!
planleggingsnazi

Brukeravatar
Eru
Tifo Trondheim
Innlegg: 1764
Registrert: tir 08 mar, 2005 17:57

Legg inn av Eru » man 22 jan, 2007 15:07

Ikke at jeg er uenig i prinsippet om opphavsrett.

Men hvis vi er enige om at det er positiv profilering for oss at bildene vises på eksterne sider er det vel bare et pluss at de belaster sin egen server med trafikk og data?

Når det er sagt. Hvis de nekter å fjerne bildene vil de bli sletta fra invisionfree og imageshack i løpet av rimelig kort tid. Deres tap.

Bengal
Innlegg: 428
Registrert: man 07 mar, 2005 22:38
Sted: Rosendal

Legg inn av Bengal » man 22 jan, 2007 16:32

Må innrømme at jeg har tenkt på det samme som Eru jeg også. Hva er det egentlig som er negativt for oss med at de bruker disse bildene som de gjør? Ikke noe jeg gidder å bruke energi på iallfall, men greit nok.
Sigurd Frisvold

Brukeravatar
haavarl
Tifo Trondheim
Innlegg: 4673
Registrert: tor 10 mar, 2005 09:05
Sted: Askim

Legg inn av haavarl » tir 23 jan, 2007 16:14

Det er en prinsipielt interessant sak. Viktigheten ligger i hvem som skal ha råderett over bildene. De skal ligge hos oss slik at vi selv skal kunne bestemme når og om bildene skal vises eller tas vekk fra nettet.

Bortsett fra det er det vinter og god tid og noen hadde lyst til å se på saken :D
planleggingsnazi

gammelerik
Tifo Trondheim
Innlegg: 709
Registrert: ons 18 mai, 2005 16:01

Legg inn av gammelerik » ons 24 jan, 2007 14:27

Herregud. Lite aa finne paa for tida howardL?

La naa de folka som driver nettsider av ren interesse faa stjele saa mye de vil. Jo flere som ser hva som er blitt jo bedre. Hadde de derimot solgt bildene til noen ville saken vaert annerledes, men skjerp deg da kis.

Til opplysning har det blitt brukt bilder paa forsida vaar ogsaa som er laant uten godkjennelse...

Brukeravatar
shadwell
Tifo Trondheim
Innlegg: 5124
Registrert: man 07 mar, 2005 21:03
Sted: nidaros

Legg inn av shadwell » ons 24 jan, 2007 19:10

vi lar havaarl jobbe med de sakene vi får etterhvert for å kopiere bilder fra ulike firma til våre to-stangs.
Sist redigert av shadwell den ons 24 jan, 2007 20:48, redigert 1 gang totalt.

Svar